Sobota, 23 října, 2021
bydlení

/

Země EU mají slabou síť nabíjecích stanic pro elektromobily

Na evropských silnicích je stále příliš málo nabíjecích stanic pro elektromobily a 10 zemí EU nemá v průměru ani jeden terminál na 100 km silnic. Upozornilo ve čtvrtek Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) ve zprávě pro média.

Generální ředitel ACEA Eric-Mark Huitema v této souvislosti zdůraznil, že evropští spotřebitelé nebudou moci přejít na auta s nulovými emisemi, pokud na cestách, po kterých jezdí, nebude dostatek nabíjecích stanic.

Podle údajů agentury ACEA až 17 zemí EU má méně než pět nabíjecích stanic na 100 km silniční infrastruktury.

V současnosti má nejlepší nabíjecí infrastrukturu v Unii Nizozemsko. Tato země má 47,5 nabíjecích stanic na 100 km silnic. Následuje Lucembursko (34,5), Německo (19,4) a Portugalsko (14,9). Skupinu pět nejúspěšnějších zemí doplňuje Rakousko (6,1).

Na druhém konci žebříčku jsou země, které mají nejmenší počet terminálů na 100 km silnic. Spolu je takových zemí deset, k pěti nejméně vstřícným vůči elektromobilitě však patří: Litva (0,2), Polsko (0,4), a potom Kypr, Lotyšsko a Rumunsko (0,5).

Slovensko (dvě nabíjecí stanice na 100 km silnic) je v tomto ukazateli srovnatelné s Chorvatskem (2,3).

V zemích s menším počtem nabíjecích stanic zaostává i podíl elektromobilů. V případě Slovenska jde o 1,9-procentní podíl. Maďarsko je jedinou z deseti zemí, které nemají v průměru ani jeden terminál na 100 km, která má však vyšší podíl elektromobilů – na úrovni 4,7%.

ACEA připomněla, že Evropská komise v rámci svého klimatického balíčku Fit for 55, který zveřejnila v červenci, navrhla, aby do roku 2030 byly emise CO2 z nových automobilů o 55% nižší vůči úrovním z roku 2021. Aby evropské automobilky mohly splnit tento náročný cíl , budou muset v následujících letech přinést na trh miliony automobilů s elektrickým nabíjením.

Výrobci se však obávají, že pokud nebude existovat dostatečná dobíjecí infrastruktura, spotřebitelé na elektromobily neprojdou. „Pokud například občané Řecka, Litvy, Polska a Rumunska budou muset pro kvůli dobíjení cestovat 200 a více kilometrů, nemůžeme od nich očekávat, že budou ochotni kupovat elektrické auta,“ popsal situaci Huitema.