Sobota, 23 října, 2021
bydlení

/

Speciální vlak k příležitosti Evropského roku železnic dorazil

Rok 2021 je Evropským rokem železnic. Vyhlásila ho Evropská komise (EK) s cílem podpořit a propagovat osobní a nákladní železniční dopravu v Evropě. Při této příležitosti vyrazil ze stanice Lisabon 2. září speciální vlak „Connecting Europe Express“. Po osmi dnech dorazil v pátek do Bratislavy na hlavní stanici a následně do Muzea dopravy ČR.

Vlak z Vídně do Bratislavy vezl speciální lokomotiva Vectron 383 110. Jde o nejmodernější lokomotiva z flotily Železniční společnosti Slovensko (ZSSK). Evropský rok železnic se rozhodla podpořit i Železniční společnost Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), která věnovala design lokomotivy HDV řady 363 právě tomuto roku.

Jak informovala mluvčí Železnic Slovenské republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová, expres svou cestu po Evropě ukončí 7. října v Paříži. Projde 26 členských států EU s více než 100 zastávkami. Spolu půjde o trasu dlouhou přibližně 20.000 kilometrů přes 33 hraničních přechodů a do celého projektu se zapojí až 40 různých partnerů.

Vlakem po Evropě cestují i ​​zástupci EK, mezi jinými i Iveta Radičová, která je koordinátorkou pro koridor TEN-T Středomoří. V Muzeu dopravy jejich přivítali představitelé státní správy, Zastoupení Evropské komise a samosprávy.

„Evropské vlaky nabízejí Evropanům řadu výhod a jsou naším důležitým spojencem v dosahování mnoha cílů Evropské zelené dohody, zelené transformace Evropy a také významné ambice, a to, aby se Evropa stala do roku 2050 prvním klimaticky neutrálním kontinentem,“ konstatoval zástupce vedoucího Zastoupení Evropské komise na Slovensku Radim Dvořák.

Předseda představenstva ZSSK Roman Kořen podotkl, že téměř vše, co je na slovenské železnici moderní, je spojeno v fondy EU. „Z tratí se zmodernizoval úsek z Prahy po Žilinu v částce zhruba 2 miliardy eur. Další stovky milionů eur šli do vozidel,“ dodal s tím, že železnice v Evropě přepravují 7% všech cestujících a 11% veškerého zboží, přičemž vyprodukují méně než 0 , 5% emisí skleníkových plynů způsobených dopravou.

ŽSR oceňují, že vláda SR schválila návrh na přípravu studie proveditelnosti plánované stavby vysokorychlostní železnice mezi Budapeští, Bratislavou, Brnem, Prahou a Varšavou. „Pro Slovensko by znamenala příležitost pro snadnější propojení obyvatel iz přilehlých lokalit a je důkazem, že Slovensko chce být součástí evropského železničního prostoru,“ míní generální ředitel ŽSR Miloslav Havrila.

Železniční doprava, osobní i nákladní, je podle předsedy představenstva ZSSK Cargo Romana Gona druhem dopravy, který je předurčen být základem celého dopravního systému. Poukázal přitom na nízkou uhlíkovou stopu, velkou kapacitu přepravy a komfort železniční dopravy. „Věříme, že i takovými aktivitami se podaří urychlit sjednocování železničních dopravních systémů v Evropě a přitáhnout větší množství zákazníků,“ dodal.

Bezpečnost a udržitelnost kolejové dopravy vyzdvihl i předseda Bratislavského samosprávného kraje Juraj Droba. „Proto je většina strategických dopravních projektů v kraji orientovaná na rozvoj kolejové dopravy – železniční i tramvajové. Pro župu je prioritou skapacitňovanie nejvytíženějších železničních tratí, jakož i budování přestupních terminálů integrované dopravy,“ přiblížil.